mandag den 13. april 2015

Giftfri eller?





Giftfri eller ej? 

Jeg har tilmeldt mig giftfri have som Danmarks naturfredningsforening og Landsforeningen praktisk økologi står bag. Jeg plejer at bruge lidt gift i haven til roserne, når de har mange lus og indkørslen, når den bliver for grøn. Jeg vil prøve at lade være med at bruge gift, har jeg bestemt mig for. Jeg har fået ordnet min indkørsel med ren knofedt, fået kørt kompost på de fleste bede. Jeg er nu løbet tør for kompost, så jeg må sende min mand på genbrugsstationen.


Man må så indstille sig på, at haven bliver mere naturlig at se på. Det er jo en smagssag om det er flot. Jeg kan godt lide stilen hvor det hele ikke er for perfekt. Den giftfri have vil få flere nyttedyr som mariehøns og bier. Skadedyrene vil der nok også blive flere af...lad os se. 


Jeg har sået morgenfrue i mit krydderbed, hvor der er bar jord.


Haven er lige nu dejlig med de smukkeste påskeliljer. De har det hårdt i blæst og kulde i dag, men ser ud til at være ligeglade:-)


Er der nogen af jer derude, som har giftfri have eller har gjort jer nogle tanker derom?


God blæsevejrs-dag:-)


3 kommentarer:

  1. Jeg har også tilmeldt mig giftfri have, jeg synes, at det er en god idé.
    Ja det er dejligt med alle de gule påskeliljer i haven nu.

    SvarSlet
  2. Hej Birgitte,
    Jeg har også tilmeldt mig Giftfri Have. Vi skal tænke på grundvandet, dyrene og dem der kommer efter os. Så hellere leve med lidt ukrudt.

    SvarSlet
  3. Dejligt at høre, at I er med på den. Jeg synes det kunne være rart at dele, hvad man rent praktisk gør. Har nogen af jer gødet plænen med kompost f.eks?

    SvarSlet