tirsdag den 25. marts 2014

Skønne morgener med nattefrost

De sidste par morgener har budt på nattefrost. Jeg har lige nået at være ude med kameraet ved 6.30 tiden. Luften har været skøn og frisk og solen har tittet frem så det kunne blive en dejlig havedag. Hverdagen med arbejde og tre børn, byder kun på små havevandringer tidligt og sent. Heldigvis vil børnene gerne lege ude. Især drengene elsker det nye hul, jeg har gravet ud til rodondendron-bed. De lægger fliser der, så jeg synes det er helt ærgerligt at deres gode leg snart skal stoppes:-)

Rodondendron-bede er smukke i den nye have, da de hurtigt ser ud af noget og næsten kan vokse oven på jorden. Jeg har lige gravet 30 cm af i det nye bed og vil fylde spagnunjord på så det ligger ca. 30 cm over jordoverfladen. Det giver 60 cm til at vokse i og det er rigeligt. Der skal dog være et godt dræn, hvilket kan være svært her i min have, hvor der er meget ler og flint. Hver gang vi skal plante, ved vi, der er et større gravearbejde forude.

Med hensyn til kompakt jord, har jeg lige fået leveret 1 kg gul stenkløver med posten, Den gule stenkløver, som bruges i landbruget, er en jordbryder og den sætter rødder langt ned i den hårde jord, hvilket giver luft. Rødder og stængler er også med til at mulde jorden. Jeg skal, når det bliver såtid, lave nogle forsøg med gul stenkløver i min have. herom senere.

Her er lidt glimt fra i dag:-) Hav en dejlig en af slagsen;-)


Hvad hedder denne meget særprægede blomst mon?

Flot morgen i frostklæder.


Op ad dagen kommer der sol. Balkan-anemonen står og nikker. Den springer så flot ud når solen skinner.


Flere blå perler;-)

2 kommentarer:

  1. Hej Birgitte
    Velkommen i Haveblogland!
    Sikke en skøn udsigt over de rimfrosne marker :-)
    Den første blomst du viser, er i øvrigt en lungeurt.
    Kh. Signe

    SvarSlet
  2. Tak :-).....det er lidt hyggeligt at følge med i diverse haveblogs. Lungeurt - tak, jeg får planter forskellige steder og glemmer ind i mellem, hvad de hedder:-)

    SvarSlet